Saturday, July 22, 2006

Tricky, tricky...

One more post, and then I'll call it the day (I do not usually sit all day in front of the computer, especially not in late july, but it so happens that I am trying to upload more than 300 pictures to Mediamarkts website to have them printed, and it TAKES TIME.

Anyway, here's two quiz for you from my psychology days:

1. A woman is in her mother's funeral, where she spots a man she falls completely for. He unfortunately disappears before she has a chance to find out who he is, and noone she speaks with knows anything about him. A while later she kills her own sister. Why?

2. A man discovers that someone has been stealing from him, and that it most have been someone from the household. He immediately rounds up the three servants who were in the house at the time, but they all deny all charges. The man's first thought is to punish them all; but since he is fond of games, he decides to give them a chance to get away. He lets them sit on the ground after eachother, all facing the same way. While they close their eyes, he puts one hat on top of each mans head; one blue, one yellow, and one red. The men cannot see their own hat, only the one/ones in front of them. He then gives them one minute: if the man wearing the red hat can identify that fact before the time runs out, they will all be free. If not, they will all be whipped for the theft. He starts the time, and when it is almost up one of them rightly says he is wearing the red hat, and the men are all set free. Which of the men was wearing the red hat: the one in the front, the one in the middle, or the one in the back? Hint: he waited a while before he said anything.


Best of luck!

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Den første er jo grei, hun har vel håp om at kjekkasen skal returnere til neste begravelse. Men den andre innbiller jeg meg at jeg har hørt før og i en litt mer utfyllende versjon, for denne må da mangle noe? Var det ikke noe med et hjørne, og en som var blind og tjo og hei? Den blir ikke litt for enkel slik du har skrevet den ned?

3:32 PM  
Blogger maren said...

Nei for tenk at ikke. Hmsk. Du har mer enn nok informasjon, jeg tipsa deg til og med om det faktum at vedkommende ikke svarer med en gang... hadde den her i kognitiv psykologi, herr Biegler var begeistra for saant.

Du faar poeng for den förste da, og kan dermed smykke deg med tittelen 'potensiell psykopat'. Gratulerer! Og velkommen hjem forreste, finfine bilder :D

2:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jaja. Men det skal være han foran, sant? Jeg mener det kunne vært han i midten også...

Når er det du kommer hjem da? Blir det nordisk?

3:07 PM  
Blogger maren said...

Er redd du er paa villspor... Han foran har fint lite holdepunkter for aa si noe som helst. Ingen vage svar her, jeg vil ha en person samt begrunnelse... ;)

Kommer hjem 3. august, blir nordisk ja. Skal pröve aa komme meg paa immatrikulering og infomöter og alt saant som jeg gikk glipp av i fjor ogsaa... Hurra!

2:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vel. Han bakerst må være idiot hvis han ikke skjønner det straks dersom han har den røde hatten. Derfor må det være en av de forreste, sant? Og begge de kan avsløre om de har den røde hatten; han i midten ser hatten til han foran og kan stole på at han bak ikke er helt tett, mens han foran bare får stole på at begge de to bakerste har intellektet i orden og at han har den røde hatten dersom ingen av de andre sier noe før tiden nesten er ute. Slik jeg ser det er det et spørsmål om tillit, skumle greier... Er jeg fremdeles på villspor vil jeg gjerne vite løsningen ^^

3:58 PM  
Blogger maren said...

Hihihi. Joda, stemmer det ;)

I fölge fasiten er det han foran som til sist roper ut, men jo det er selvfölgelig en mulighet for at iallfall han i midten har misforstaatt noe... men i denne historien var de iallfall oppegaaende alle sammen.

Blir du hjemme naa framover? Hva skjer med deg til hösten? Blir du i trondheim i det hele tatt?

1:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeg blir i Trondheim, ja. Datateknikk på Gløs...

2:30 PM  
Blogger maren said...

Yay! Se der ja, du kom ikke unna ;)

Fine greier, da kommer jeg tuslende ned og stjeler deg for lunsj naa og da. Pröv aa innimellom vaere paa campus da.

2:32 PM  

Post a Comment

<< Home