Sunday, September 17, 2006

Fra exfac: språk og litteratur

Jeg falt totalt for denne teksten, så dermed må den deles.

Gunnhild Øyehaug: Hjorten i skogbrynet

Hjorten stod i skogbrynet og var ulukkeleg. Han kjende det som om det var liten vits i alt, som om han berre kunne gje opp. Her går eg, dag inn og dag ut, tenkte hjorten, også er det ingen som ser meg. Er eg usynleg, eller kva? Det trudde han ikkje. Her går eg og kunne endre menneskelagnader om nokon så meg, men så er det ingen som ser meg. Her går eg og er ein hjort, og så er det ingen som bryr seg om det. Det er meininga at eg skal vere vanskeleg å sjå, eg veit det, eg skal snike meg rundt i skogane og ikkje bli sett. Det er desse livsgrunnlaga eg no er ulukkeleg for. Eg vil bli sett. Eg har stilt meg opp i eit skogbryn. Eg er open for blikk, for skot. Dersom ikkje nokon ser meg snart, gjer eg noko drastisk, eg meiner det. Akkurat no er det som om eg er stengt inne i eit hjortemønster. Å, eg skulle gjerne ha endra på alt, blitt ein annan, noko heilt anna. Å, tenk om eg kunne ha vore eit rådyr, ein elg.

8 Comments:

Blogger Leander said...

:)
Hvis jeg noengang får fullført drømmmen om å dekke en vegg med tekster, er den der en fin kandidat på badet.

4:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hei og hå! Nå har det gått tre og et halvt år... Så hvordan går det med den drømmen din om å dekke en vegg med tekster? Har du fått drømmebadet ditt?

1:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

teksten er allerede rammet inn og hengt opp i gangen! men hvordan leser dere denne novellen? den har jo så mange tolkninger...

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

ÅÅÅÅÅÅ!!! Kult! Jeg trodde jeg var den eneste som hadde en drøm om å dekke hele badet med nynorske tekster! Men vi er fler som deler denne spesielle interessen! Kanskje vi kunne diskutert noen flere gode kandidater?
xoxo

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Her var det liv! Jeg er også med på denne trenden altså! Hvis noen har noen kreative og artige idéer, er jeg veldig interessert i å få noen tips til min nokså kjedelige stuevegg! Bare å texte meg! :P

1:19 PM  
Anonymous Litt ensom av og til said...

Mange morsomme mennesker her! Jeg har et ønske om flere venner jeg kan dele ting og tang med, siden jeg ikke har så mange. Hvis noen som leser dette er interessert, kan dere bare si det her, så kan jeg sende dere e-posten min, så kan vi kanskje bli brevvenner? Klem fra lille meg

1:22 PM  
Anonymous Liker teksten! said...

Veldig mye aktivitet her i forhold til at dette er et fire år gammelt innlegg...
Men jo, jeg tenker på denne teksten som møtet mellom mannen og kvinnen. Rått skildret. Hvor fantastisk, men likevel hardt det kan være. En kompleks tekst.

1:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hva faen er det som foregår her?

10:49 AM  

Post a Comment

<< Home